Türkiye televizyon tarihine damga vurmuş birçok karakter, yıllar boyunca izleyicilerin gönlünde taht kurdu. Bu karakterler, sadece dizilerin başarısında değil, aynı zamanda Türk kültürünün ve toplumsal değerlerin şekillenmesinde de önemli rol oynadılar. İşte Türkiye televizyon tarihine geçmiş bazı unutulmaz karakterler:
İNEK ŞABAN- HABABAM SINIFI
Kemal Sunal'ın canlandırdığı İnek Şaban, Türk sinema ve televizyonunun en sevilen karakterlerinden biri olarak öne çıkıyor. "Hababam Sınıfı" serisinde, saf ve komik tavırlarıyla izleyicileri güldüren İnek Şaban, Türk mizahının simgelerinden biri haline geldi. Onun masumiyeti ve saf kalbi, her yaştan izleyiciye hitap etmeye devam ediyor.
MAHMUT HOCA- HABABAM SINIFI
Münir Özkul’un canlandırdığı Mahmut Hoca, "Hababam Sınıfı"nın otoriter ama bir o kadar da şefkatli müdürü olarak bilinir. Mahmut Hoca, öğretmenlik mesleğine olan sevgisi ve öğrencilerine olan düşkünlüğü ile Türk eğitim sisteminin adeta sembolü haline gelmiştir. Onun "gözlerim doluyor çocuklar" repliği, televizyon tarihine kazınan anlardan biridir.
PEMBE- CENNET MAHALLESİ
Dizilerde karakter isimleri, oyuncuların gerçek isminin önüne geçebiliyor. Pembe karakterini canlandıran Melek Baykal için de durum böyle oldu.
Cennet Mahallesi’nin Pembe’si, Sultan ile Ferhat’ın arasını bozmak için elinden geleni yapmıştı. Pembe’nin çekirdek çıtlamasını, Yunus’un sürekli kafasında bir şeyler patlatmasını hangimiz unutabildi? Ve oldukça ses getiren unutulmaz repliği '' Feratlar ve küpekler giremez''
SIDIKA- SIDIKA
Atilla Atalay’ın yarattığı ve daha sonra televizyona taşınan Sıdıka Saka, okumayı seven, hazırcevap ancak keskin zekası ailesi ve çevresi tarafından eve hapsedilerek törpülenmeye çalışılan bir genç kızdır. Saka ailesinin birbirinden tuhaf karakterleri içerisinde var olmak için hayallere sığınan Sıdıka’nın her bölümü fazlasıyla komik. Ataerkil düzene sivri diliyle saldıran Sıdıka unutulmaz bir televizyon karakteri olması dışında baskılara boyun eğmeyen bir isyancıdır.
BURHAN ALTINTOP- AVRUPA YAKASI
Avrupa Yakası dizisiyle hayatımıza giren, Engin Günaydın'ın canlandırdığı Burhan Altıntop karakteri, kuşkusuz Türk televizyon tarihinin en efsanevi karakterlerinden biri. Şivesinden başlayarak taşralı olduğu her halinden belli olan Burhan’ın kentsoylu olma çabaları her zaman fiyaskoyla sonuçlanmakta, şark kurnazlığı başına sürekli yeni çoraplar örmektedir. Saf ve çocuksu davranışlarının yer yer absürde kaçtığı zamanlarda bile kendimizden izler bulduğumuz, her daim çevremizde gördüğümüz ama tanımlamak istemediğimiz “gerçek olmayan” tavır ve davranışlarımızın parodisini temsil eden Burhan Altıntop hafızalardan silinmeyecek karakterler arasında yerini almıştır.
RAMİZ DAYI- EZEL
Ezel, yapımcılığını Ay Yapım'ın üstlendiği, aksiyon ve dram türündeki Türk televizyon dizisidir. Ramiz Karaeski ya da Ramiz Dayı, Ezel dizisinde kurgusal bir karakterdir. Ancak zamanla kurgusal olmaktan çıkmış, adeta halktan biri olarak çok sevilmiştir.
Tuncel Kurtiz tarafından yetişkin hâli, gençliği ise Ufuk Bayraktar tarafından canlandırılmıştır. Özlü sözleri ve raconlarıyla sevilen Ramiz dayı hafızalardan yıllar geçse de silinmemiştir. ‘Yeğen!’ Şeklinde biten öğüt verici sözleri izleyicisi tarafından hala ezbere biliniyor.
AFET GÜÇVERİR- HAYAT BİLGİSİ
İsmi için Atatürk'ün manevi kızlarından biri olan ve Türkiye'nin ilk kadın tarih profesörü olan Afet İnan'dan ilham alınan hayat bilgisi dizisi karakteri, Perran Kutman tarafından canlandırmıştır. Anaç ve bir o kadar da sert öğretmenimiz Afet Güçverir, ‘hoca camide!’ Sözü ile bilinmektedir.
SÜLEYMAN ÇAKIR- KURTLAR VİDİSİ
Süleyman Çakır veya kısaca Çakır, Kurtlar Vadisi dizisinde Oktay Kaynarca tarafından canlandırılmış kurgusal karakterdir. Mafya lideri olan Süleyman Çakır izleyici tarafından o kadar sevilmiştir ki, dizide öldüğü bölümden sonra cenaze namazı düzenlenmiş, lokma dağıtılmıştır. Kurtlar vadisi hala izlenmekte olup Süleyman Çakır karakteri sözleri ve hala yapılan hayırlarla anılmaktadır.
ERDAL BAKKAL- LEYLA İLE MECNUN
Erdal Bakkal, Leyla ile Mecnun isimli dizide Cengiz Bozkurt'un canlandırdığı kurgusal karakterdir. Bencil ve cimridir, herkesin sinirini bozmayı başarır. Yine de çok sevilen Erdal, bazen bu sevgiyi menfaati uğruna kullanmaktan çekinmez. Hala Cengiz Bozkurt ile beraber anılan Erdal Bakkal karakteri çok sevilmekte, Kiraçburnu’nda yer alan bakkalı ziyaret edilmektedir.
OSMAN AGA- AKASYA DURAĞI
Saf ve dürüst taksicilerin kötülerle ve hayat gailesiyle boğuştuğu dizide Osman Aga, kendisinin aksine alafrangalılaşmış kızını serserilerden korumaya çalışırken bir yandan da karısının oyunlarıyla yüzleşir. Her türlü olmadık işin başına bela olduğu Osman Aga, şivesi, kavgacı tutumu ve üçkağıtçı Sinan’ın ayak oyunlarına hemen kanî olan saf duruşuyla ekranda görür görmez yüzümüzde tebessüm ateşi yakan bir karakter olmuştur.
HEREDOT CEVDET- EKMEK TEKNESİ
Herkesin etrafında toplanıp onun hikayelerini dinlediği dizide Heredot Cevdet mükemmel bir hikaye anlatıcısıdır. Onun bu didaktik yapısı yıllar sonra bile hafızalardan silinmemesini sağlamıştır.
BİHTER- AŞK-I MEMNU
2000’li yılların romanları diziye uyarlama furyasının ilklerinden olan, reyting rekorlarıyla bugün dahi gösterilmeye devam eden ve izleyici kitlesinden bir şey yitirmeyen bir kült Aşk-ı Memnu. Annesi gibi olmamak için çırpınırken ihtirası, hıncı ve hırsıyla annesine dönüşen Bihter, eşinin yeğeni Behlül ile yaşadığı aşk sonucunda intihar edecektir. Aşkı uğruna her şeyi yapmaya hazır, güzel olduğu kadar gerçek, sert ve kararlı olduğu kadar naif ve savunmasız bu kadın hayatımıza o kadar işlemişti ki “Beni, beni Bihter’ini,” repliği geçen yıllara rağmen hafızalarımızdaki tazeliğini korumuştur.
MUHTEŞEM YÜZYIL- HÜRREM SULTAN
Ekranda fırtınalar estiren Muhteşem Yüzyıl dizisinin, tarihi gerçeklikle bağı ana temalar üzerinden şekillenen yarı kurgu karakteri Hürrem Sultan izleyicileri ortadan ikiye bölmüştü. Bir taraf neredeyse imparatorluğu yöneten bu hırslı ve cazibeli kadını desteklerken diğer kısmı kıyafetleri ve gerçeği çarpıtıyor söylemi üzerinden acımasızca eleştiriyordu. Hürrem Sultan, her iki durumda da ilgi çeken, tekrara düşse de prodüksiyon kalitesi olarak Türk televizyon standartlarının üzerinde bir dizinin dinamo karakterine dönüşmeyi başardı.
Bu karakterler, Türk televizyon tarihinde izleyicilerin hafızasında derin izler bırakmış ve kültürel etkiler yaratmıştır. Her biri, kendi döneminin ve türünün ötesinde unutulmaz bir yere sahiptir.