“A photo is good when it can reach into your chest, grab your heart, and twist it.”
Eddie Adams’ın ismini konuşulmaya başlayınca akla ilk gelen fotoğraf Vietkonglu bir mahkumun infaz edildiği belki de Adams’ın isminden de daha çok bilinen o meşhur fotoğraf akıllara gelir.
Adams 1933-2004 yılları arasında yaşamış 13 savaş görmüş Amerikalı bir savaş foto muhabiridir.
Adams’ın fotoğrafa olan ilgisi lise çağında lise gazetesinin fotoğraf ekibine yer alarak genç yaşlarda iken başlamıştır.
Adams, Kore Savaşı sırasında Amerika Birleşik Devletleri Deniz Piyadeleri'nde fotoğrafçı olarak görev yapmış, diğer görevlerin arasında, tamamlanması bir aydan fazla süren Askerden Arındırılmış Bölge'nin fotoğraflarını çekmiş.
Adams’ı Adams yapan fotoğrafların en bilineni Adams, Associated Press için Vietnam Savaşı'nı fotoğrafladığı dönemde çekti. 1968 yılında Vietkonglu bir mahkumun, Saygon yolunda, Polis Şefi Nguyenễn Ngọc Loan tarafından infaz edildiği andır o an. O fotoğraf ile World Press Photo ile aynı zamanda Pulitzer Ödülünü de kazanmış oldu.
Bu çarpıcı görüntü o dönemde bir tartışma konusu haline geldi ve yazar-eleştirmen David D. Perlmutter, hiçbir fotoğrafın Eddie Adams'ın bu tek fotoğrafıyla karşılaştırılamayacağından bahseden bir makale kaleme aldı. Adams bu fotoğrafa ilişkin görüşünü Time dergisinde dile getirerek şunları söylemiş. “Polis generalinin Vietkong'u öldürdüğünü, karşılığında Adams'ın da generali kamerasıyla öldürdüğünden bahsetmiş. Bu fotoğrafları dünya çapında en etkili silahlar olarak nitelendirmiş. Daha sonra fotoğrafların herhangi bir post prodüksiyon çalışması yapılmamış olsa bile manipülatif olabildiğini belirterek biraz eleştirmiş. Bir fotoğrafın yalnızca gerçeğin sadece bir kısmını, yani hikayenin bir yanını anlattığını yazmaya devam etti. Daha sonra Adams, fotoğrafın itibarına verdiği telafisi güç zarardan dolayı General'den özür dilemiş.
Eddie Adams’ın gurur duyduğu bir başka projesi on metrelik bir tekneyle denizden Tayland'a gitmeye çalışan kırk sekiz Vietnamlı mültecinin fotoğraflarından oluşan bir diziydi. Ne yazık ki ülkeye girişleri durduruldu. Bu fotoğraflar Dışişleri Bakanlığı tarafından Birleşik Eyalet Kongresi'ne gösterildiğinde kabul edildi ve Kongre'yi öyle etkiledi ki, Güney Vietnam'dan gelen yaklaşık 200.000 mülteciye barınma sağlamaya karar verdiler.
Elli yıllık kariyeri boyunca Associated Press, Time ve Parade'de kadrolu fotoğrafçı olarak çalıştı ve fotoğrafları 350'den fazla dergi kapağında yer alan, savaşlardan, yoksullukla ilgili çektiği fotoğraflardan, evsizlerden, protestolardan, isyanlardan çektiği fotoğraflarla World Press Photo, Pulitzer Ödülü ve Robert Capa Altın Madalyası gibi çok önemli ödüllerinde içinde olduğu beşyüzün üzerinde ödül sahibi bir foto muhabiri Adams.
Associated Press'ten ayrıldıktan sonra Adams, Parade dergisinde özel muhabir ve serbest fotoğrafçı olarak çalıştı. Onlar için 350 ön kapak fotoğrafı çektirdi. Enver Sedat, Mihail Gorbaçov, Deng Xiaoping, Indira Gandhi, Richard Nixon, George Bush, Fidel Castro ve Papa John Paul II gibi tanınmış şahsiyetlerin portrelerini yaptı.
Eddie Adams’ın fotoğraf yaklaşımını özeti bu cümlede saklıdır. Fotoğraflarının gücü bu yaklaşımdan gelir.
“Ben aslında fotoğrafını çektiğim kişi oluyorum. Eğer sen açlıktan ölüyorsan, ben de açlıktan ölüyorum.”